A iubi şi a trăi în iubire sau a fi cea care simţea că este, cea pe care sufletul i-o cerea stringent să fie, împotriva unor vremuri neprielnice, împotriva tuturor prejudecăţilor şi a “datului” din cele mai vechi timpuri? Soţie şi mamă…femeie în vremuri în care femeile erau restricţionate de o societate rigidă sau o fiinţă învăţată, liberă şi puternică prin cunoaştere? Dar cu ce preț?
Luptă, zbucium, durere, fericire, împăcare, iubire, toate într-un suflet de copil orfan, Yentl, toate într-o fetiţă aparent fragilă care alege calea învăţăturii şi este dispusă la orice sacrificiu, inclusiv acela de a-şi masca feminitatea, de a se travesti şi de a trăi asemenea unui bărbat, pentru că doar aşa putea să fie fericită într-o lume a bărbaţilor. Va merita?
Yentl marchează debutul regizoral al lui Erwin Şimşensohn, care a primit şi recunoaşterea Uniter prin nominalizarea la secţiunea “debut”. Spectacolul, deja foarte îndrăgit de publicul bucureştean, aparţine de Teatrul Eveiesc de Stat, fiind dramatizarea unei proze scurte scrise de Isaac Bashevis Singer, Yentl the Yeshiva Boy şi dramatizată apoi de autor împreună cu Leah Napolin pentru Broadway, care a avut premiera în 1975.
”Yentl”, o poveste pe care am privit-o cu sufletul la gură, timp de mai bine de două ore şi jumătate, urmăreşte viaţa unei micuţe evreice, foarte inteligentă şi curioasă, fiică de rabin, pe care tatăl ei alege să o educe, să o şcolească. Tatăl moare, însă, lăsând-o fără apărare în faţa unei societăţi pline de prejudecăţi şi limitări, fără posibilitatea de a-şi duce mai departe educaţia. Acesta este momentul care declanşează răzvrătirea copilei, care îi cere socoteală lui Dumnezeu pentru accidentul de o fi lăsat femeie pe pământ pe care hotărăşte să-l corecteze chiar ea prin asumarea unei alte identităţi, un băiat pe nume Anschel. O bătălie în care Yentl se angajează, un drum sinuos pe care alege să meargă doar pentru a putea studia Talmudul, Tora, Ghemara şi toate celelalte scrieri vechi într-o Yeshiva de băieţi, o căutare și descoperire de sine.
Nu bănuieşte ”Yentl” că tocmai iubirea avea să intervină în misiunea ei, făcând-o pentru un moment, sau două, să ezite atunci când se prinde într-un triunghi periculos, în care se îndrăgosteşte de Avigdor, primul ei prieten din şcoala de băieţi, dar o iubeşte şi pe Hadass, fata care fusese la un pas de căsătorie cu noul său amic. Ipostază foarte primejdioasă pentru că, atunci „când trupul îmbracă haine străine, sufletul se tulbură”, și emoțiile pot întuneca judecata.
Regizorul Erwin Şimşensohn a făcut o alegere extrem de inspirată, din punctul meu de vedere, pentru rolul greu Yentl/Anschel, mizând pe Alexandra Fasolă, o actriţă foarte talentată şi versatilă care reuşeşte să convingă în această apariţie androgină. Tânăra artistă oferă o impresionantă demonstrație de virtuozitate în partitura distribuită, pentru care a fost nominalizată la câstigarea unui premiu Uniter la categoria “cea mai bună actriţă într-un rol principal”. Sper din tot sufletul să îl câştige.
La început, este o fată, inocentă, fragilă, pusă pe glume, pentru ca, pe măsură ce Yentl se transformă în Anschel, să i se schimbe totul: atitudine, voce, prestanţă, transformându-se într-un cuceritor adolescent, iar ulterior într-un adult mândru de alegerea sa, fericit să vadă un rezultat minunat al deciziei sale pline de curaj şi altruism de a-i mărturisi adevărul lui Avigdor şi de a o părăsi pe Hadass.
Actriţa pendulează cu o forţă şi o expresivitate admirabile între momente de bucurie, tristețe, încredere, dezamăgire, zbucium interior, frică, dar şi patimă pentru cunoaştere, susţine cu pasiune momentele de monolog şi cu plasticitate pasajele în care relatează direct spectatorilor faptele nevăzute pe scenă. Am mai văzut-o pe Alexandra Fasolă în Duşmancele, un alt spectacol al TES şi mi-a atras atenţia şi acolo, dar în acest rol a fost pentru mine o surpriză de proporţii.
Personajul lui Avigdor este interpretat, la dublu, de Mihai Conrad Mericoffer şi Darius Daradici. Eu am văzut spectacolul cu Darius Daradici, care m-a captivat din prima clipă în care a intrat pe scenă. Actorul dezvoltă în Yentl, un personaj cu o masculinitate pregnantă, puternic, intrigat de atracția inexplicabilă pe care o simte față de Anschel, însetat nu doar de o aparentă dorință de sex ci și de una ascunsă de iubire. Își atrage partenera tocmai cu acest amestec de virilitate și sensibilitate, condimentat cu un umor savuros în anumite momente.
Pentru rolul lui Hadass, regizorul a optat, de asemenea, pentru două actrițe pe aceeași partitură: Raluca Aprodu și Iolanda Covaci. În reprezentația văzută de mine a jucat Iolanda Covaci care a reușit un personaj timid, introvertit, limitat ca educație, dar foarte dornic de iubire și erotism.
Sunt foarte curioasă de ceilalți doi actori, Mihai Conrad Mericoffer și Raluca Aprodu în rolurile lui Avigdor și Hadass, pentru că bănuiesc o abordare distinctă și note diferite date personajelor.
Distribuția spectacolului Yentl este completată de un număr mare de actori, care contribuie toți la dinamica și la reușita acestui exercițiu de teatru și care îi sprijină puternic pe cei trei tineri actori protagoniști. I-am apreciat și admirat pe toți, chiar dacă unii dintre ei ies mai mult în evidență, dar vreau să le menționez, pentru că mi-au plăcut tare mult, pe Natalie Ester în rolul unei savuroase Nechele, pe Geni Brenda care este o admirabilă Pesha sau pe Roxana Guttman în pețitoarea Yachna, cea care le știe pe toate.
Își merită aplauzele, cu prisosință, pentru ceea ce reușesc în Yentl și nu numai: Alexandra Fasolă, Iolanda Covaci / Raluca Aprodu, Darius Daradici / Mihai Conrad Mericoffer, Maia Morgenstern / Luana Stoica, Nicolae Călugarița, Nicolae Botezatu, Rudy Rosenfeld, Geni Brenda, Mirela Nicolau, Marius Călugărița, Viorel Manole / Mircea Drîmbăreanu, Mihai Ciucă, Cornel Ciupercescu, Christina Cîrcei, Mircea Dragoman, Natalie Ester, Veaceslav Grosu, Roxana Guttman, Anka Levana, Mihai Prejban, Cristina Pleşa, Dara Iovițu. Figurație: Sorin Sîrghi, Adi Tănăsoiu, Constantin Hitianu, Victor Căpraru, Cristian Meltzner, Florea Cîrstea, Alexandru Vasu, Eduard Ivan.
Viziunea regizorului Erwin Şimşensohn este susținută de scenografia Alinei Herescu, care creează o punte în continuarea scenei, pe care actorii se poziționează pentru momentele de monolog sau adresare directă către public. Mobilierul se schimbă dinamic în scenă, dar are și părți fixe, toate sugerând diverse locuri ale acțiunii.
”Yentl” este un spectacol care emoționează prin jocul actorilor, prin pasiunea cu care întreaga distribuție se implică în acestă demonstrație de act teatral lucrat în detaliu, coerent și captivant cu un final emoționant. Are un farmec aparte și prin multitudinea de obiceiuri și tradiții evreiești prezentate: pețit, nuntă, noaptea nunții, înmormântare. Nu-l ocoliți, dacă iubiți teatrul și artiștii, mergeți să îl vedeți. Vă va plăcea.
Sursă: Blog Ileana Andrei