Pentru că mă uscam de dorul unei piese bune de teatru, m-am trezit într-o zi răscolind site-urile locaţiilor mele preferate în căutarea noutăţilor din stagiunea 2012-2013. Nimic nu m-a atras totuşi mai mult decât un spectacol mai vechi al Teatrului Evreiesc de Stat, o comedie amară cu Maia Morgenstern şi Mircea Rusu pe care pusesem ochii de ceva vreme. Motivul interesului este mai banal decât îţi poţi imagina: m-a distrat afişul din holul teatrului cu Mircea Rusu pictat ca un negru pe faţă şi cu dinţii albi afişaţi într-un hohot molipsitor. Caraghios, evident, aşa că am reţinut de pe-atunci titlul, “Miss Daisy şi şoferul ei”, promiţându-mi că mă voi întoarce pentru a-i desluşi povestea.
Săptămâna trecută am reintrat în sala elegantă care m-a cucerit încă de acum 15 ani, încărcată ca un hard disk cu informaţii preţioase despre dramaturgul piesei, despre premiile câştigate şi despre reprezentaţiile din întreaga lume. Doar povestea am vrut să-mi fie străină, de dragul surprinderii.
Alfred Uhry a scris “Driving Miss Daisy” în anul 1987, parte dintr-o trilogie de mare succes în America (premiul Pulitzer ar trebui să spună destule). În prima reprezentaţie pe Broadway, rolul şoferului i-a aparţinut lui Morgan Freeman, actor care l-a interpretat şi în 1989 în filmul de lung metraj cu acelaşi titlu. Am crezut că va fi greu pentru Mircea Rusu să se ridice la nivelul unui asemenea titan, însă m-am înşelat amarnic.
Piesa a debutat prin apariţia lui Daisy (Maia Morgenstern), o evreică la 70 de ani, mama unui influent om de afaceri din Atlanta, Georgia. Sătul să contorizeze maşinile şifonate de neatenta lui mamă, Boolie Werthan (Mircea Drîmbăreanu) decide să apeleze la serviciile unui şofer afro-american cam de aceeaşi vârstă cu doamna. Interviul susţinut de Hoke este plin de sensibilitate şi umor, reuşind să-l convingă pe Boolie nu neapărat de calităţile sale de şofer, cât de acelea ale unui suflet cald şi răbdător lângă o femeie capricioasă şi autoritară.
Intriga poveştii derulate în anii ‘50 constă în depăşirea situaţiilor conflictuale şi a prejudecăţilor iscate de rase şi religii diferite, precum şi în ameliorarea relaţiilor interumane. Miss Daisy învaţă să îl accepte pe Hoke, să îl respecte şi să îi dezvăluie din bunătatea ei aproape ruginită sub povara anilor. Hoke învaţă şi el să prindă încredere, să împărtăşească bucurii şi să trăiască fericit alături de familia Werthan.
Douăzeci de ani trec peste ei. Miss Daisy înfruntă urâţenia bătrâneţii şi fragilitatea psihică a unui om de 90 de ani, Hoke îşi mişcă şi el mai greu picioarele, iar dansul bucuriei rupt din suburbiile americane e din ce în ce mai discret. Despre Boolie, numai de bine, doar burta exagerată îi schiţează traiectoria printr-un trai îndestulat. Apariţia lui Daisy în scutece pentru adulţi, la un pas de inevitabilul azil, declanşează o tristeţe teribilă, dar nu pentru multă vreme, ci până când Hoke îi readuce aminte prin simpla-i prezenţă de femeia puternică şi neînduplecată pe care încă o reprezintă.
Transformarea actorilor Maia Morgenstern şi Mircea Rusu în bătrâni de 70 de ani, ducând personajele până la 90 de ani, reprezintă punctul forte al acestei piese. Fără să se exagereze prin machiaj, fără sprijinul unor decoruri spectaculoase şi ţinute remarcabile, aceşti doi oameni reuşesc să transmită emoţie mai bine decât dacă ar fi avut măşti groase şi toiege.
Chiar dacă în aparenţă rolurile par nepotrivite pentru ei, capacitatea transmiterii dramatismului îi recomandă şi înrădăcinează în istoria acestui teatru. Mircea Rusu este din punctul meu de vedere adevărata surpriză, reuşind să-şi schimbe timbrul vocal şi postura corpului, lăsând să se vadă numeroasele ore petrecute în faţa oglinzii pentru exersarea dansului şi mimicii şoferului Hoke. Deşi în plan secund, actorul Mircea Rusu reuşeşte să-i răpească aplauzele de final Maiei Morgenstern, iar acest lucru nu se poate întâmpla prea des.
Sursă: Lumea Mare